Skip to main content

APO: Onlineservice: Herhaalreceptservice

Via de module ‘Medicijnen’ ziet de patiënt een overzicht van actuele medicatie. Is de patiënt gekoppeld aan zowel de huisarts als de apotheek? Dan toont de Uw Zorg Online-app een gecombineerd overzicht van alle medicatie. De patiënt kan zelf herhaalrecepten aanvragen, die automatisch naar de juiste zorgverlener worden gestuurd. 

Patiënten zien zowel medicatie uit het informatiesysteem van de huisarts als de apotheek. Is de medicatie alleen bij de huisarts bekend? Dan wordt het herhaalverzoek automatisch naar de huisarts verstuurd. Is de medicatie bij de apotheek bekend? Dan bepalen uw instellingen of het herhaalverzoek naar de apotheek of huisarts gaat. Lees meer bij ‘Hoe stel ik mijn werkwijze in de beheeromgeving in?’.

Let op! Dit gecombineerde overzicht is alleen beschikbaar in de app. Bij gebruik van de patiëntenomgeving via de browser ziet de patiënt alleen de medicatie van de zorgverlener waarbij die is ingelogd.

 De patiënt krijgt een melding dat de apotheek of de huisarts de aanvraag in behandeling neemt. En dat de zorgverlener bij vragen of onduidelijkheden contact opneemt.

Patiënten hoeven geen nieuw account aan te maken om de vernieuwde service te gebruiken. Ze moeten wel de nieuwste versie van de Uw Zorg Online-app hebben en gekoppeld zijn aan zowel hun apotheek als huisarts.


Hoe pas ik de teksten voor de patiëntenomgeving aan?
  1. Ga naar https://Beheer.Pharmeon.nl.

  2. Log in als beheerder en vul de beveiligingscode in die u op uw e-mailadres heeft ontvangen.

  3. Kies in het linker menu voor Patiëntenomgeving.

  4. Klap het menu Services uit en kies Herhaalreceptservice.

  5. In het tabblad Teksten past u per rubriek de teksten naar wens aan en bekijkt u waar ze voor de patiënt zichtbaar zijn.

image-20241104-080332.png

Tip! Heeft u patiënten die geen Nederlands spreken? U kunt dan ook Engelse teksten toevoegen. Patiënten die de app gebruiken en een andere taal dan Nederlands als basistaal hebben ingesteld, zien dan de Engelse teksten die u in het invoerveld ‘Engels’ invoert.

Let op: Alleen app-gebruikers zien de Engelse teksten. Patiënten die de patiëntenomgeving via de browser gebruiken, zien alleen de teksten die u in het invoerveld ‘Nederlands’ invoert.

  1. Klik op Opslaan. Het toevoegen van eigen tekst is hiermee voltooid.

Hoe stel ik mijn bestelopties in?
  1. Ga naar https://Beheer.Pharmeon.nl.

  2. Log in als beheerder en vul de beveiligingscode in die u op uw e-mailadres heeft ontvangen.

  3. Kies in het linker menu voor Patiëntenomgeving.

  4. Klap het menu Services uit en kies Herhaalreceptservice.

  5. In het tabblad Bestelopties kunt u voor verschillende onderdelen uw voorkeuren instellen.

  6. Klik op Opslaan als u klaar bent met het instellen van de bestelopties.

Medicatieoverzicht

Met de instelling medicatieoverzicht kunt u patiënten de mogelijkheid geven om met behulp van een filter onderscheid te maken tussen actuele medicatie en medicatiehistorie. U bepaalt wanneer medicatie onder medicatiehistorie valt. Bijvoorbeeld medicatie wordt historie 6 maanden na de einddatum.

Let op: dit heeft geen invloed op de medicatiehistorie-instellingen in uw AIS.

Aantallen aanvragen aanpassen

Standaard kunnen patiënten de aantallen bij het bestellen van medicatie niet aanpassen. Wilt u deze mogelijkheid wel, dan kunt u Aantallen aanvragen aanpassen aanzetten. U kunt de patiënt dan ook om een reden van deze aanpassing vragen.

Let op: deze optie is niet beschikbaar wanneer met iteraties/ tegoeden in het AIS wordt gewerkt. 

Opmerkingen toevoegen

Hier heeft u de mogelijkheid om patiënten een opmerking met hun bestelling mee te laten sturen.

Proactief herhalen

Maakt u gebruik van proactief herhalen via uw AIS? Dan kunt u de patiënten via deze optie hiervan op de hoogte brengen. Pas ook direct de teksten aan, zodat de patiënt weet wat hij kan doen om hier gebruik van te maken.

Hoe stel ik mijn werkwijze in de beheeromgeving in?
  1. Ga naar https://Beheer.Pharmeon.nl.

  2. Log in als beheerder en vul de beveiligingscode in die u op uw e-mailadres heeft ontvangen.

  3. Kies in het linker menu voor Patiëntenomgeving.

  4. Klap het menu Services uit en kies Herhaalreceptservice.

  5. In het tabblad Werkwijze kunt u voor verschillende onderdelen uw voorkeuren instellen.

image-20241104-081241.png
  1. Klik op Opslaan als u klaar bent met het instellen van de werkwijze.


Iteraties, receptaanvragen en tegoeden

Hier stelt u in of iteraties en tegoeden wel of niet worden bijgehouden. Kiest u ervoor om iteraties niet bij te houden? Dan komen alle receptaanvragen bij de apotheek binnen.

Werkt u met iteraties, dan kan de patiënt medicatie met iteraties altijd aanvragen via de herhaalreceptservice.

Herhaalverzoeken voor medicijnen met tegoed komen bij de apotheek binnen. Of herhaalverzoeken zonder iteraties bij de apotheek binnenkomen is afhankelijk van uw instellingen en of de patiënt gebruik maakt van de patiëntenomgeving via de Uw Zorg Online-app of de online patiëntenomgeving via de browser.

Iteraties bijhouden
Werkt u met iteraties, dan kan de patiënt medicatie met iteraties altijd aanvragen via de herhaalreceptservice. Of herhaalverzoeken zonder iteraties bij de apotheek binnenkomen is afhankelijk van:

  • de instellingen onder Receptaanvragen.

image-20241104-081303.png
  • of de patiënt gebruik maakt van de online patiëntenomgeving via de browser/website (situatie 1) of de Uw Zorg Online-app (situatie 2).

Situatie 1: De patiënt gebruikt de patiëntenomgeving via de browser/website
Aanvragen zonder iteraties worden verstuurd volgens de instellingen onder Receptaanvragen. 

image-20241104-081318.png

Situatie 2: De patiënt gebruikt de Uw Zorg Online-app
Als de patiënt de Uw Zorg Online-app gebruikt, hangt het af van de koppeling met de huisarts of het recept naar de apotheek of naar de huisarts gaat:

  • Optie 1: De patiënt is niet gekoppeld aan een huisarts.
    Aanvragen zonder iteraties worden verstuurd volgens de instellingen onder Receptaanvragen.

image-20241104-081337.png
  • Optie 2: De patiënt is wel gekoppeld aan een huisarts.
    Aanvragen voor een medicijn zonder tegoed die bij de huisarts zijn geregistreerd worden doorgestuurd naar de huisarts. U kunt instellen dat u een kopie ontvangt van deze aanvraag. In § 4.2.2. ziet u waar u deze notificaties kunt aanzetten. 

U ziet niet of een patiënt aan een huisarts is gekoppeld. Wij beheren deze koppeling op de achtergrond en zorgen ervoor dat de bestelling automatisch bij de juiste zorgverlener terechtkomt.

 Iteraties niet  bijhouden
Als u geen herhaalaanvragen (iteraties) bijhoudt, komen alle receptaanvragen direct binnen bij de apotheek.
U kunt ervoor kiezen om receptaanvragen te blokkeren voor bepaalde medicatiegroepen of voor medicijnen die door een specialist zijn voorgeschreven.
Daarnaast kunt u per huisarts bepalen of u herhaalaanvragen voor die huisarts in de apotheek wilt ontvangen, of dat patiënten geen herhaalaanvragen kunnen indienen voor die huisarts.

image-20241104-081418.png

Notificaties apotheek

Receptaanvragen kunnen op verschillende manieren binnenkomen. Dit is afhankelijk van uw AIS. De receptaanvraag wordt ook verstuurd per e-mail en/of per fax. U stelt hier uw voorkeur in. De faxservice moet door Uw Zorg Online geactiveerd worden. Aan het gebruik van de faxservice zijn meerkosten voor de apotheek verbonden. 

Vink Aanvragen huisarts ook ontvangen per mail aan als u een melding wilt krijgen voor aanvragen zonder tegoed die naar de huisarts van de patiënt zijn gestuurd.

image-20241104-081440.png

Bezorgen

Wilt u uw patiënten de mogelijkheid geven om hun medicatie thuis te laten bezorgen? Vink deze optie aan. 

image-20241104-081918.png

Ophaaladressen/uitdeelposten

Heeft u naast het adres van de apotheek ook nog een of meer uitdeelpost(en)? Geef dan de patiënt de mogelijkheid om een van deze adressen te kiezen.

image-20241104-082006.png
  1. Klik op Locatie toevoegen om een nieuwe locatie toe te voegen.

  1. Vul de gegevens in en klik op Opslaan.

  2. De nieuwe locatie is toegevoegd. Deze locatie kunt u ook wijzigen of verwijderen.

Hoe blokkeer ik medicatiegroepen of medicijnen voorgeschreven door specialisten voor bestellingen door patiënten?

Wilt u het bestellen van Opiaten, Antibiotica of Psycholeptica blokkeren? Vink dan de medicatiegroepen aan die u wilt blokkeren. 

Wilt u het bestellen van medicijnen blokkeren die door een specialist zijn voorgeschreven? Vink dan de optie ‘Medicatie die is voorgeschreven door specialisten’ aan. 

Klik op ‘Opslaan’ om uw wijzigingen te bewaren.

image-20241104-082839.png

JavaScript errors detected

Please note, these errors can depend on your browser setup.

If this problem persists, please contact our support.