Skip to main content

Triage 'Moet ik naar de dokter?'

Hoe koppel ik de e-mail met triage informatie aan de afspraak in het HIS of andersom?

Van triage mail naar afspraak in HIS

Indien u de binnenkomende triage wilt beoordelen om afspraken naar een eerder of later tijdstip te verplaatsen of zelfs te annuleren, dan gaat u als volgt te werk.

  1. Open de e-mail met triage informatie.

  2. Bekijk de afspraakdetails. Hierin staan de agendanaam, datum en tijdstip.

  3. Zoek de afspraak in het HIS en verplaats of annuleer deze indien nodig.

N.B. Eventueel kan de assistente de triage informatie aan de patiëntenkaart in het HIS koppelen.

Van afspraak in HIS naar triage mail

Indien een patiënt op afspraak komt en u wilt als arts of assistente van tevoren de complete triage bekijken, dan kunt u als volgt te werk gaan.

  1. Bekijk en kopieer de triage code uit de afspraak in het HIS

  2. Open het e-mailaccount waarop de triage mails binnenkomen

  3. Zoek hier op de gekopieerde triage code

  4. Open de mail met de triage informatie en start de afspraak.

Hoe werkt de triage functionaliteit geïntegreerd met de Uw Zorg online patiëntenomgeving?

De triage functionaliteit kan worden geïntegreerd in uw webagenda service. Patiënten beantwoorden enkele vragen over hun klacht voordat zij een afspraak maken.

Op basis van het urgentieniveau krijgt de patiënt verschillende opties. Bij U4 en U5 kan de patiënt online een afspraak maken. Bij hogere urgentie wordt geadviseerd direct contact op te nemen met de huisarts of direct 112 of de huisartsenpost kan bellen.

Maakt u gebruik van ‘Moet ik naar de dokter? PRO’? Dan beantwoorden patiënten -als dat is voor de ingangsklacht- extra consultvoorbereidende vragen. Deze informatie wordt direct in uw HIS getoond. De vragen gaan dieper in op de specifieke klacht en geven u waardevolle voorkennis. U kunt hierdoor direct de kern bespreken zonder eerst standaardvragen te stellen. Het consult wordt hierdoor efficiënter voor zowel u als de patiënt.

Hoeveel kost de integratie van de triage functionaliteit 'Moet ik naar de dokter?' in de Uw Zorg online patiëntenomgeving?

Voor de integratie van de triage functionaliteit 'Moet ik naar de dokter?' in de Uw Zorg Online patiëntenomgeving worden eenmalige setup kosten en maandelijkse kosten op basis van normpraktijk berekend.

Heeft u interesse in de koppeling? Vraag dan meer informatie aan via onze website of ga direct naar onze Store.

Waar kan ik als zorgprofessional om support vragen over de triage functionaliteit 'Moet ik naar de dokter'?

Voor inhoudelijke vragen over de ‘Moet ik naar de dokter?’  triage-functionaliteit kunt u het beste contact opnemen met Moet ik naar de dokter via het contactformulier op de website https://www.moetiknaardedokter.nl/contact/.

Voor vragen over de ‘Moet ik naar de dokter’ triage-functionaliteit gerelateerd aan de integratie met de Uw Zorg Online patiëntenomgeving, kunt u contact opnemen met onze helpdesk via https://uwzorgonline.nl/vraag.

Wanneer word ik als praktijk op de hoogte gebracht van de ingevulde triage?

Hoe en wanneer u de triage ontvangt, hangt af van uw versie van Moet ik naar de dokter?. Hieronder leest u wat u precies kunt verwachten bij de basis- en de Pro-versie.

Ik maak gebruik van ‘Moet ik naar de dokter? (Basis-integratie)

U wordt als praktijk op de hoogte gesteld van de ingevulde triage als een patiënt via de webagenda een afspraak maakt met een urgentie niveau van U4 en U5. Als een patiënt de triage heeft ingevuld met uitkomst urgentie 4 of 5 en daarna een afspraak heeft gemaakt in de webagenda, dan gebeuren er twee dingen:

Samenvatting van de triage en de afspraak in uw HIS
 U ontvangt net als bij andere afspraken die via de Webagenda zijn geboekt de afspraak direct in uw HIS in de juiste agenda op het juiste tijdstip. In uw HIS is de afspraak nu echter voorzien van een samenvatting van de ingevulde triage. In deze samenvatting staat:
a. Het geselecteerde lichaamsdeel en de klacht
b. Het urgentieniveau
c. De triagecode. De triagecode is een unieke code die is gekoppeld aan de triage die deze specifieke patiënt op dit specifieke tijdstip heeft ingevuld. Deze kunt u gebruiken om de uitgebreide triage informatie in uw mailbox te vinden. Zie ook het volgende punt.

Uitgebreide e-mail van vragen en antwoorden uit triage
U ontvangt op uw e-mailadres de volledige ingevulde triage. Hierin vindt u de details van de afspraak en de details van de ingevulde triage inclusief de vragen en de gegeven antwoorden. In het onderwerp en in de inhoud van de e-mail vindt u ook de triagecode. Om de veiligheid van de persoonsgegevens van uw patiënten te bewaken, sturen we geen persoonsgegevens mee in deze e-mail.

Ik maak gebruik van ‘Moet ik naar de dokter? Pro’

U ontvangt de triage zodra een patiënt een afspraak maakt via de webagenda.
Met de Pro-versie krijgt u direct meer informatie in uw HIS.

Korte samenvatting in het HIS
De triage wordt automatisch samengevat in ongeveer 60 woorden. Deze compacte samenvatting geeft u snel inzicht in de ingangsklacht en de kern van de triage.
U ziet deze samenvatting bij de afspraak in het opmerkingenveld bij de afspraak in de agenda in uw HIS.
Hierin leest u:

  1. De ingangsklacht

  2. De belangrijkste punten uit de triage

Deze informatie is puur gebaseerd op de antwoorden van de patiënt. De samenvatting is feitelijk en bevat géén interpretaties of medische oordelen.

Extra samenvatting van voorbereidende vragen
Bij sommige klachten vult de patiënt na de triage extra vragen in. Deze consult voorbereidende vragen (CVV) leveren extra informatie op voor het consult met de patiënt. Ook hiervan wordt een korte samenvatting gemaakt.
U vindt deze samenvatting in de omschrijving/reden bij de afspraak in uw HIS.

Zo kunt u snel en gericht starten met het consult.
Ook hier geldt: geen interpretaties. Alleen heldere input van de patiënt.

Wat is de opzegtermijn voor de integratie van de triage functionaliteit 'Moet ik naar de dokter?' met de Uw Zorg Online patiëntenomgeving?

De opzegtermijn is 3 maanden voor het einde van het kalenderjaar. Zie voor de volledigheid onze algemene voorwaarden.

Wat is de triage functionaliteit 'Moet ik naar de dokter'?

 ‘Moet ik naar de dokter?’ is een medische app die in Nederland gevalideerd en veilig bevonden is door het Nederlands Huisartsen Genootschap (NHG), de wetenschappelijke vereniging van huisartsen. Deze app heeft als eerste een zogenaamde CE-markering verkregen. Een CE-markering geeft aan dat het product aan alle van toepassing zijnde Europese (veiligheid)regels voldoet en dat de conformiteit- en overeenstemmingprocedures zijn voltooid.

Wat zijn de mogelijke uitkomsten van de triage?

De patiënt beantwoordt de vragen uit de triage-vragenlijst. Na het doorlopen van de vragenlijst krijgt de patiënt als uitkomst een advies. Deze adviezen zijn onder te verdelen in 5 urgentieniveaus. De onderverdeling vindt u in onderstaande tabel. De omschrijving geeft de ernst aan. Het advies is de koptitel van de uitkomst van de online triage. 

Urgentiecode

Omschrijving

Advies

U1

Levensbedreigend

Bel direct de huisarts of 112

U2

Spoed

Bel direct de huisarts, de huisarts moet binnen een uur de patiënt zien.

U3

Dringend

Bel direct de huisarts, de huisarts moet binnen een uur de patiënt zien.

U4

Routine

Maak een afspraak bij uw huisarts. Er is geen spoed, maar de huisarts moet wel de patiënt zien.

U5

Zelfzorgadvies

Advies voor zelfzorg

Hieronder een voorbeeld bij (ernstige) brandwonden in het gezicht:

Wie is er verantwoordelijk voor de inhoud van de triage?

De triage is gebaseerd op de ´Moet ik naar de dokter´ app. De inhoud van de triage is in opdracht van het Nederlands Huisarts Genootschap gevalideerd op basis van het Nederlandse Triage Systeem.

Wat is het verschil tussen 'Moet in naar de dokter?' en 'Moet ik naar de dokter? Pro'?

image-20250409-095111.png

De Pro-versie van ‘Moet ik naar de dokter?’ biedt de volgende extra functionaliteiten:

  • Consult voorbereidende vragen: Als het relevant is voor de ingangsklacht, krijgt de patiënt na de triage extra vragen na de zelftriage. Zo heeft u vooraf completere informatie en bent u beter voorbereid op het consult.

  • Duidelijke samenvatting: Alle triage-informatie wordt samengevat, dankzij de slimme S-regel. Zo ziet uw assistent direct waarom de patiënt belt. De vragen blijven tijdens het gesprek inzichtelijk.

  • Instellingen op maat: Stel contactopties in op basis van urgentie. Bijvoorbeeld direct bellen bij U1-meldingen of e-consults bij U4-meldingen. Zo sluit de communicatie beter aan bij uw praktijk.

  • Telefonie-integratie: Koppel eenvoudig met systemen zoals Vcare, TeleQ, Advitronics en Bellen met Lotte.

  • Declaratiemogelijkheden: Profiteer van vergoedingen bij verschillende zorgverzekeringen.



JavaScript errors detected

Please note, these errors can depend on your browser setup.

If this problem persists, please contact our support.