Skip to main content

DigiD

DigiD, de nieuwe manier van aanmelden op het Uw Zorg Online platform

Met DigiD als toegangsmethode op het Uw Zorg Online platform kunnen uw patiënten makkelijk en veilig inloggen met een persoonlijke DigiD. Door uw patiënten op het Uw Zorg Online platform te laten aanmelden met DigiD krijgt u zekerheid over de registratie van deze persoon.

Hoe werkt de DigiD-koppeling met het Huisartsen Informatiesysteem (HIS)?

Met een aanmelding/registratie van een patiënt via DigiD krijgt het HIS het Burgerservicenummer van de persoon die inlogt. Met deze informatie maakt het HIS een match tussen het account en het dossier van de patiënt.

Hoelang duurt het totdat ik een DigiD aansluiting heb op Uw Zorg Online?

U kunt rekening houden met een doorlooptijd van ongeveer een maand. Als u nog niet over een UZI certificaat beschikt dan kan het langer duren.

Ik wil graag een DigiD aansluiting voor mijn praktijk op Uw Zorg Online, wat nu?

Gebruikt u MicroHIS, Promedico-ASP, CGM HUISARTS of Omnihis Scipio dan is DigiD voor u beschikbaar. Er zijn twee randvoorwaarden om een aanvraag te kunnen doen.

  1. U moet geregistreerd zijn in het UZI-register en op de ALB-lijst staan. De ALB-lijst is de landelijke lijst met BSN-gerechtige organisaties.

  2. U heeft een UZI servercertificaat nodig.

Waar kan ik mijn UZI servercertificaat aanvragen?

Als u al beschikt over een UZI servercertificaat dan kunt u die mogelijk hergebruiken. Uw Zorg Online is in gesprek met HIS-leveranciers over veilig hergebruik van deze certificaten. We raden u aan om bij uw leverancier te controleren of u over het benodigde certificaat beschikt. Beschikt u nog niet over een certificaat? Wij helpen u bij de aanvraag van een nieuw certificaat. Een nieuw certificaat kost €450,- per drie jaar en regelt u rechtstreeks met het UZI-register.

Wat als de patiënt geen DigiD heeft?

Tegenwoordig worden op het internet de meeste zaken rondom de overheid geregeld met een DigiD account en is het erg vanzelfsprekend geworden dat de meeste mensen in Nederland een DigiD account hebben. Echter kan het wel eens voorkomen dat de patiënt wegens een bepaalde reden niet met DigiD wil of kan inloggen, zoals een jong kind waarvan de ouders beheer over het portaal hebben. Daarom is het ook nog steeds mogelijk, voor degene die willen, om met een tweestapsverificatie, middels een gebruikersnaam, wachtwoord en sessiecode in te loggen.

Wat is DigiD?

DigiD is de methode waarmee personen zich digitaal kunnen identificeren en inloggen. DigiD bestaat uit een gebruikersnaam en een wachtwoord die de persoon zelf kiest. Daarmee laten personen in Nederland zien wie ze echt zijn als ze op het internet iets moeten regelen. Naast dat er met DigiD ingelogd kan worden op websites van de overheid, zoals de gemeente, het UWV, de Sociale Verzekeringsbank, de Politie en de Belastingdienst, kan het ook gebruikt worden als toegangsmethode voor online portalen van het ziekenhuis, apotheek en/of huisarts.

Wat is het voordeel van inloggen op Uw Zorg Online met DigiD?

Tijdsbesparing en veiligheid. Bij een nieuwe aanmelding/registratie wordt er op basis van het Burgerservicenummer automatisch een veilige match gemaakt tussen het dossier in het HIS en het account van de patiënt. Dit betekent dat de praktijk bij een nieuwe registratie de patiënt niet meer verplicht hoeft te verifiëren en er voor de koppeling met het HIS geen handmatige actie is vereist.

Wat kost een DigiD-aansluiting?

De kosten voor de aansluiting van DigiD als toegangsmethode op het Uw Zorg Online platform kunt u navragen bij onze afdeling Verkoop.

Hoe vraag ik DigiD aan?

Om u te ontzorgen kunt u de DigiD-aanvraag volledig digitaal via de beheeromgeving afhandelen. Doorloop daarvoor de volgende stappen:

  1. Ga naar beheer.pharmeon.nl/store.

    Kies voor DigiD. Klik op ‘DigiD aanvragen’ en geef akkoord op de kosten.
    Let op: heeft uw regio afspraken met Uw Zorg Online gemaakt over de facturatie? Dan moet u in de store evengoed akkoord geven op de kosten. Wij zorgen ervoor dat de factuur op de juiste plaats terecht komt.

  2. Ondertekenen Service Level Agreement:
    De Service Level Agreement (SLA) is een aanvulling op de verwerkersovereenkomst en de algemene voorwaarden die u met Uw Zorg Online heeft afgesloten en bevat specifieke vereisten voor DigiD. Dit document kunt u in de beheeromgeving downloaden, invullen en weer uploaden.

  3. Ondertekenen akkoordverklaring TVS/DigiD:

    Met het ondertekenen van de verklaring gaat u akkoord met de aansluitvoorwaarden voor de ToegangVerleningService (TVS) van de overheid. Via de TVS wordt DigiD voor uw praktijk beschikbaar gemaakt. Dit document kunt u in de beheeromgeving downloaden, invullen en weer uploaden.

  4. Invullen van uw bedrijfsgegevens.

    U kunt gebruik maken van het BSN Stelselbeheer – Autorisatielijst BSN. Voor alle gebruikers geldt: check of uw praktijk voorkomt op de Authorisatielijst BSN (de ALB-lijst). Gebruik CTRL+F en zoek naar een gedeelte van de naam van de praktijk. Is er een afkorting gebruikt, zoals HOED of GZC? Vaak is de praktijk na goed zoekwerk toch te vinden.

    Als uw praktijk niet in de ALB-lijst voorkomt dan moet u in ieder geval in het UZI-register geregistreerd staan. U kunt dan uw 8-cijferige UZI abonneenummer gebruiken in de OIN invulhulp.

  5. Uploaden UZI-servercertificaat voor Promedico-ASP:

    – Open hiervoor een nieuw scherm en log in Promedico-ASP in als praktijkbeheerder. Ga vervolgens naar @ | Onderhoud | Praktijk | Externe koppelingen. Klik onderin het scherm op de knop ‘UZI-servercertificaat ophalen tbv uitwisseling met Uw Zorg Online’. Aan de rechterkant verschijnen twee knoppen: I) de kopieerknop voor de certificaat sleutel en II) de kopieerknop voor het certificaat.
    – Kopieer eerst de certificaat sleutel naar het klembord, ga vervolgens terug naar de beheeromgeving en plak de informatie in het daarvoor bestemde veld. Gebruik om te plakken de rechter muisknop of CTRL-V.
    – Kopieer daarna het UZI-servercertificaat naar het klembord, ga weer terug naar de beheeromgeving en plak de informatie in het daarvoor bestemde veld. Gebruik om te plakken de rechter muisknop of CTRL-V.

  6. Rond de aanvraag af.

    Uw aanvraag voor DigiD wordt door ons ingediend bij de Dienst ICT Uitvoering (DICTU). De doorlooptijd hiervan kan enkele weken duren. Zodra de aanvraag is goedgekeurd ontvangt u van ons bericht. Patiënten kunnen vanaf dan direct inloggen met DigiD.

U kunt op het moment alleen nog DigiD aanvragen wanneer u gebruik maakt van Promedico-ASP, MicroHIS, CGM HUISARTS of Omnihis Scipio. Wilt u gebruik maken van DigiD maar heeft u een ander HIS? Neem dan contact met ons op voor meer informatie.

Wat vul ik in bij de stap bedrijfsgegevens?

U kunt gebruik maken van het BSN Stelselbeheer – Autorisatielijst BSN. Voor alle gebruikers geldt: check of uw praktijk voorkomt op de Authorisatielijst BSN (de ALB-lijst). Gebruik CTRL+F en zoek naar een gedeelte van de naam van de praktijk. Is er een afkorting gebruikt, zoals HOED of GZC? Vaak is de praktijk na goed zoekwerk toch te vinden.

Wat kan ik doen als ik mijn praktijk niet kan vinden in de ALB-lijst?

Staat u wel geregistreerd in het UZI-register, maar staat uw praktijk niet in de ALB-lijst? Dat kan komen doordat u als persoon in het UZI-register staat en niet onder uw praktijknaam. Gebruik in dat geval de OIN invulhulp en gebruik hierbij uw 8-cijferige UZI “Abonneenummer” (Let op: Dus GEEN “UZI-nummer” of “Pasnummer”).
Via https://www.zorgcsp.nl/zoeken kunt u uw UZI-abonneenummer opzoeken of u kunt dit vinden in uw HIS (Promedico ASP).

Bent u nog niet geregistreerd in het UZI-register? Dan dient u dat eerst te doen via https://www.uziregister.nl/ .

Heeft u hulp nodig met het invullen van uw gegevens, neem dan contact met ons op.


JavaScript errors detected

Please note, these errors can depend on your browser setup.

If this problem persists, please contact our support.