Skip to main content

Beheerderscontrole

De beheerderscontrole voor DigiD is een eenvoudige manier voor praktijken met een DigiD-aansluiting om elk kwartaal te controleren of de beheerderaccounts op het patiëntportaal nog juist zijn. Hiermee kunnen praktijken makkelijk doorgeven of alle gegevens van beheerders kloppen.

Waarom is een beheerderscontrole nodig?

Voor een DigiD-aansluiting gelden enkele eisen van Logius, de aanbieder van DigiD en onderdeel van het ministerie van Binnenlandse Zaken.

Belangrijke eisen zijn:

  • Elke medewerker met toegang tot DigiD heeft een eigen account. Accounts mogen niet gedeeld worden.

  • Elk kwartaal moet worden gecontroleerd of alle beheerderaccounts nog juist en actief zijn in de praktijk.

Met de beheerderscontrole kunt u verouderde accounts verwijderen en ons eenvoudig laten weten dat u de lijst met beheerders heeft gecontroleerd.

Lees hier meer over het toevoegen van nieuwe beheerders.

Wat merken we van de beheerderscontrole?

Als u een actieve DigiD-aansluiting heeft, krijgt u aan het begin van elk kwartaal (1 januari, 1 april, 1 juli en 1 oktober) een e-mail met informatie en het verzoek om de controle uit te voeren. Deze e-mail wordt verstuurd naar het e-mailadres dat is ingesteld voor notificaties. U kunt dit e-mailadres vinden in de beheeromgeving onder Portaalgegevens.

De e-mail bevat een link naar de controle. Voert u de controle niet uit? Dan ontvangt u automatisch een herinnering tot de controle is uitgevoerd.

Hoe werkt de beheerderscontrole?

De controle is eenvoudig:

  1. Elk kwartaal krijgt u een e-mail met als onderwerp: ‘DigiD | Periodieke controle beheerders’.

  2. Klik op de link in de e-mail, log in op de beheeromgeving, en bekijk de lijst met actieve beheerders.

  3. Vink uit wie niet meer werkzaam is en klik op Bevestigen. De beheerderscontrole is nu afgerond.

image-20241112-161953.png

Wat moet ik doen als ik de e-mail met verzoek tot controle niet krijg aan het begin van het kwartaal?

Als u geen e-mail krijgt met het verzoek tot controle, controleer dan het volgende:

  • Heeft u een actieve DigiD-aansluiting?
    Klik op de homepagina van uw patiëntenomgeving op Inloggen. Ziet u op de inlogpagina de knop Inloggen met DigiD? Dan heeft u een actieve DigiD-aansluiting.

    image-20241112-162112.png


    Zonder actieve aansluiting ontvangt u geen e-mail voor de controle. 

  • Is het e-mailadres voor notificaties juist?
    Dit e-mailadres vindt u in de beheeromgeving.
    1. Ga naar https://beheer.pharmeon.nl.
    2. Log in als beheerder en vul de beveiligingscode in die u op uw e-mailadres heeft ontvangen.
    3. Kies in het linker menu voor Patiëntenomgeving > Portaalgegevens.
    4. Onder Contact  vindt u het ‘E-mailadres notificaties portaal’.
    5. Pas het e-mailadres -indien gewenst- aan en klik op Opslaan.
    6. Wacht op de herinnering (7 dagen later op 8 januari, 8 april, 8 juli en 8 oktober).

  • Is de e-mail terechtgekomen in de spam of map voor ongewenste berichten?
    Controleer de spammap of map met ongewenste berichten in uw e-mailaccount.
    Ziet u het bericht hier niet (meer) staan? Voeg ‘uwzorgonline.nl ’ toe als veilige afzender en wacht op de herinnering (7 dagen later op 8 januari, 8 april, 8 juli en 8 oktober).

Krijgt u nog steeds geen bericht of heeft u de eerste herinnering gemist? Maak dan een ticket aan via ons serviceportaal. Kies voor Diensten > Beheer Uw Zorg Online, of gebruik deze link om direct naar het juiste formulier te gaan. We kunnen u dan opnieuw een herinnering sturen.

JavaScript errors detected

Please note, these errors can depend on your browser setup.

If this problem persists, please contact our support.