Skip to main content

DigiD-aansluiting

Hoe werkt de DigiD-koppeling met het Huisartsen Informatiesysteem (HIS)?

Met een aanmelding/registratie van een patiënt via DigiD krijgt het HIS of AIS het Burgerservicenummer van de persoon die inlogt. Met deze informatie maakt het informatiesysteem automatisch een match tussen het account en het dossier van de patiënt. U ontvangt geen notificaties meer van koppelverzoeken of succesvolle koppelingen.

Hoelang duurt het totdat ik een DigiD aansluiting heb op Uw Zorg Online?

U kunt rekening houden met een doorlooptijd van ongeveer een maand. Als u nog niet over een UZI certificaat beschikt dan kan het langer duren.

Ik wil graag een DigiD aansluiting voor mijn praktijk op Uw Zorg Online, wat nu?

U kunt uw DigiD-aansluiting eenvoudig aanvragen via onze Store. Er zijn twee randvoorwaarden om een aanvraag te kunnen doen.

  1. U moet geregistreerd zijn in het UZI-register en op de ALB-lijst staan. De ALB-lijst is de landelijke lijst met BSN-gerechtige organisaties.

  2. U heeft een UZI servercertificaat nodig.

Ga direct naar de online Store.

DigiD is beschikbaar voor zorgverleners die werken met de volgende informatiesystemen: Promedico ASP, MicroHis, CGM huisarts, OmniHis, Bricks, Sanday voor de huisarts en CGM Apotheek.

Waar kan ik mijn UZI servercertificaat aanvragen?

Controleer bij uw HIS- of AIS-leverancier of u beschikt over het juiste certificaat. Heeft u als praktijkhouder al een UZI-servercertificaat? Dan kan Uw Zorg Online dit certificaat gebruiken voor uw DigiD-aansluiting.
Heeft u nog geen certificaat? Vraag het UZI servercertificaat aan via het UZI-register.

Wat als de patiënt geen DigiD heeft?

Veel zaken rondom de overheid worden tegenwoordig geregeld met DigiD. Daarom heeft bijna iedereen in Nederland een DigiD. Heeft een patiënt (nog) geen DigiD? Er zijn nog steeds andere manieren om toegang te krijgen tot de Patiëntenomgeving:

  1. Inloggen zonder DigiD met een bestaand account
    Heeft de patiënt al een account dat is gekoppeld aan uw Patiëntenomgeving? Dan kan diegene inloggen met tweestapsverificatie (gebruikersnaam, wachtwoord en sessiecode).

  2. DigiD aanvragen voor een nieuw account
    Heeft de patiënt nog geen DigiD en ook nog geen gekoppeld account? De makkelijkste manier om een account aan te maken is door eerst een DigiD aan te vragen. Voor kinderen jonger dan 14 jaar kan een ouder of voogd helpen met de DigiD-aanvraag.

  3. Koppelen via uw informatiesysteem (HIS) zonder DigiD
    Biedt uw HIS de mogelijkheid om patiënten via het informatiesysteem uit te nodigen voor de Patiëntenomgeving? Dan kunt u patiënten zonder DigiD op deze manier koppelen. De patiënt ontvangt een uitnodiging per e-mail en kan via de link in deze e-mail direct een account aanmaken. Hierna kan de patiënt inloggen met tweestapsverificatie (gebruikersnaam, wachtwoord en sessiecode).
    Wilt u meer weten over deze manier van koppelen? Bekijk dan de HIS-handleiding in de beheeromgeving (beheer.pharmeon.nl). Log in, kies Help > Handleiding, en ga naar het hoofdstuk Actieve patiëntregistratie.
    Let op: Actieve patiëntregistratie is niet in elk informatiesysteem beschikbaar.

Wat is DigiD?

DigiD is de methode waarmee personen zich digitaal kunnen identificeren en inloggen. DigiD bestaat uit een gebruikersnaam en een wachtwoord die de persoon zelf kiest. Daarmee laten personen in Nederland zien wie ze echt zijn als ze op het internet iets moeten regelen. Naast dat er met DigiD ingelogd kan worden op websites van de overheid, zoals de gemeente, het UWV, de Sociale Verzekeringsbank, de Politie en de Belastingdienst, kan het ook gebruikt worden als toegangsmethode voor online portalen van het ziekenhuis, apotheek en/of huisarts.

Wat is het voordeel van inloggen op Uw Zorg Online met DigiD?

Inloggen met DigiD bespaart tijd en is veiliger. Bij een nieuwe aanmelding maakt DigiD automatisch een veilige koppeling tussen het account van de patiënt en het dossier in uw informatiesysteem, op basis van het burgerservicenummer (BSN). Dit betekent dat u patiënten bij een nieuwe registratie niet meer handmatig hoeft te koppelen en verifiëren.

Koppelen met DigiD werkt alleen als het BSN van de patiënt in het dossier is geverifieerd.

Wat kost een DigiD-aansluiting?

De kosten voor de DigiD-aansluiting hangen af van het informatiesysteem dat u gebruikt. Log in op onze online Store met uw beheerdersaccount om de tarieven voor uw situatie te bekijken. U kunt in de Store ook direct de DigiD-aansluiting aanvragen. Ga direct naar de online Store.

Hoe vraag ik DigiD aan?

U kunt de DigiD-aanvraag volledig digitaal regelen via de beheeromgeving.

De aanvraag moet worden ingediend door de praktijkhouder of eigenaar van de apotheek.

Stappen voor het aanvragen van DigiD:

1. Vraag DigiD aan via de online Store
  • Ga naar beheer.pharmeon.nl/store en log in als beheerder.

  • Klik op Bekijk DigiD-aansluiting.

  • Klik op DigiD aanvragen en geef akkoord op de kosten.

Heeft uw regio afspraken met Uw Zorg Online gemaakt over de facturatie? Dan moet u alsnog akkoord geven op de kosten in de Store. Wij zorgen dat de factuur op de juiste plek terechtkomt.

  • Ga naar beheer.pharmeon.nl/store en log in als beheerder.

  • Klik op Bekijk DigiD-aansluiting.

  • Klik op DigiD aanvragen en geef akkoord op de kosten.

Heeft uw regio afspraken met Uw Zorg Online gemaakt over de facturatie? Dan moet u alsnog akkoord geven op de kosten in de Store. Wij zorgen dat de factuur op de juiste plek terechtkomt.

2. Onderteken de Service Level Agreement (SLA)

De Service Level Agreement (SLA) is een aanvulling op de verwerkersovereenkomst en de algemene voorwaarden die u met Uw Zorg Online heeft afgesloten en bevat specifieke eisen voor DigiD. 

Houd bij het uploaden rekening met de volgende eisen. Als de documenten hier niet aan voldoen, kunnen wij uw aanvraag niet indienen bij de Dienst ICT Uitvoering (DICTU):

  • De documenten moeten ondertekend zijn met een met de hand gezette handtekening.

  • Upload elk document apart in het daarvoor bestemde mapje.

Download het document, print het document uit, onderteken deze fysiek (niet digitaal) en scan deze (per stuk) in.  

De Service Level Agreement (SLA) is een aanvulling op de verwerkersovereenkomst en de algemene voorwaarden die u met Uw Zorg Online heeft afgesloten en bevat specifieke eisen voor DigiD. 

Houd bij het uploaden rekening met de volgende eisen. Als de documenten hier niet aan voldoen, kunnen wij uw aanvraag niet indienen bij de Dienst ICT Uitvoering (DICTU):

  • De documenten moeten ondertekend zijn met een met de hand gezette handtekening.

  • Upload elk document apart in het daarvoor bestemde mapje.

Download het document, print het document uit, onderteken deze fysiek (niet digitaal) en scan deze (per stuk) in.  

3. Onderteken de akkoordverklaring TVS/DigiD

Door deze verklaring te ondertekenen, gaat u akkoord met de voorwaarden voor de ToegangVerleningService (TVS) van de overheid. De TVS maakt DigiD beschikbaar voor uw praktijk.

Houd bij het uploaden rekening met de volgende eisen. Als de documenten hier niet aan voldoen, kunnen wij uw aanvraag niet indienen bij de Dienst ICT Uitvoering (DICTU):

  • De documenten moeten ondertekend zijn met een met de hand gezette handtekening.

  • Upload elk document apart in het daarvoor bestemde mapje.

Download het document, print het document uit, onderteken deze fysiek (niet digitaal) en scan deze (per stuk) in.  

Door deze verklaring te ondertekenen, gaat u akkoord met de voorwaarden voor de ToegangVerleningService (TVS) van de overheid. De TVS maakt DigiD beschikbaar voor uw praktijk.

Houd bij het uploaden rekening met de volgende eisen. Als de documenten hier niet aan voldoen, kunnen wij uw aanvraag niet indienen bij de Dienst ICT Uitvoering (DICTU):

  • De documenten moeten ondertekend zijn met een met de hand gezette handtekening.

  • Upload elk document apart in het daarvoor bestemde mapje.

Download het document, print het document uit, onderteken deze fysiek (niet digitaal) en scan deze (per stuk) in.  

4. Vul uw bedrijfsgegevens in (zoals bekend in het BSN Stelselbeheer).

U kunt gebruikmaken van het BSN Stelselbeheer – Autorisatielijst BSN. Controleer of uw praktijk op de ALB-lijst (Authorisatielijst BSN) staat. Gebruik CTRL+F om een deel van de praktijknaam op te zoeken. Is er een afkorting gebruikt, zoals HOED of GZC? Vaak is de praktijk na goed zoekwerk toch te vinden.

Staat uw praktijk niet op de lijst? Dan moet u in elk geval geregistreerd staan in het UZI-register. Gebruik dan uw 8-cijferige UZI-abonneenummer in de OIN-invulhulp.

image-20241115-085408.png

Het UZI-abonneenummer moet bestaan uit 8 cijfers. Heeft u een korter nummer? Voeg dan drie nullen (000) toe vooraan uw abonneenummer.

De invulhulp accepteert alleen uw UZI-abonneenummer, niet uw UZI-pasnummer of andere UZI-nummers.

U kunt gebruikmaken van het BSN Stelselbeheer – Autorisatielijst BSN. Controleer of uw praktijk op de ALB-lijst (Authorisatielijst BSN) staat. Gebruik CTRL+F om een deel van de praktijknaam op te zoeken. Is er een afkorting gebruikt, zoals HOED of GZC? Vaak is de praktijk na goed zoekwerk toch te vinden.

Staat uw praktijk niet op de lijst? Dan moet u in elk geval geregistreerd staan in het UZI-register. Gebruik dan uw 8-cijferige UZI-abonneenummer in de OIN-invulhulp.

image-20241115-085408.png

Het UZI-abonneenummer moet bestaan uit 8 cijfers. Heeft u een korter nummer? Voeg dan drie nullen (000) toe vooraan uw abonneenummer.

De invulhulp accepteert alleen uw UZI-abonneenummer, niet uw UZI-pasnummer of andere UZI-nummers.

5. Alleen als u gebruik maakt van Promedico ASP: Upload het UZI-servercertificaat
  • Open in een ander scherm Promedico-ASP en log in in als praktijkbeheerder. Ga naar @ > Onderhoud> Praktijk > Externe koppelingen. Klik onderaan op de knop UZI-servercertificaat ophalen tbv uitwisseling met Uw Zorg Online. Aan de rechterkant verschijnen twee knoppen: 1) de kopieerknop voor de certificaatsleutel en 2) de kopieerknop voor het certificaat.

  • Kopieer eerst de certificaatsleutel naar het klembord. Ga terug naar de beheeromgeving van Uw Zorg Online en plak de informatie in het daarvoor bestemde veld (gebruik de rechtermuisknop of CTRL-V om te plakken).

  • Kopieer daarna het UZI-servercertificaat naar het klembord, ga weer terug naar de beheeromgeving en plak de informatie in het daarvoor bestemde veld (gebruik de rechtermuisknop of CTRL-V om te plakken).

  • Open in een ander scherm Promedico-ASP en log in in als praktijkbeheerder. Ga naar @ > Onderhoud> Praktijk > Externe koppelingen. Klik onderaan op de knop UZI-servercertificaat ophalen tbv uitwisseling met Uw Zorg Online. Aan de rechterkant verschijnen twee knoppen: 1) de kopieerknop voor de certificaatsleutel en 2) de kopieerknop voor het certificaat.

  • Kopieer eerst de certificaatsleutel naar het klembord. Ga terug naar de beheeromgeving van Uw Zorg Online en plak de informatie in het daarvoor bestemde veld (gebruik de rechtermuisknop of CTRL-V om te plakken).

  • Kopieer daarna het UZI-servercertificaat naar het klembord, ga weer terug naar de beheeromgeving en plak de informatie in het daarvoor bestemde veld (gebruik de rechtermuisknop of CTRL-V om te plakken).

6. Rond de aanvraag af.

Als alle onderdelen en groen ‘afgerond’ label hebben bent u klaar.

image-20241115-085435.png

Als alle onderdelen en groen ‘afgerond’ label hebben bent u klaar.

image-20241115-085435.png

Wij voeren vervolgens de volgende stappen uit:

  1. Wij vragen het UZI servercertificaat op bij de leverancier van uw informatiesysteem en voegen dit toe aan uw aanvraag. (Dit geldt niet als u gebruikmaakt van Promedico-ASP).

  2. Wij dienen uw aanvraag in bij DICTU voor goedkeuring.

Houd rekening met een doorlooptijd van ongeveer één maand. Zodra de aanvraag is goedgekeurd, ontvangt u bericht. Patiënten kunnen vanaf dat moment direct inloggen met DigiD.

DigiD is beschikbaar voor zorgverleners die werken met de volgende informatiesystemen: Promedico ASP, MicroHis, CGM huisarts, OmniHis, Bricks, Sanday voor de huisarts en CGM Apotheek.

Wat vul ik in bij de stap bedrijfsgegevens?

U kunt gebruik maken van het BSN Stelselbeheer – Autorisatielijst BSN. Voor alle gebruikers geldt: check of uw praktijk voorkomt op de Authorisatielijst BSN (de ALB-lijst). Gebruik CTRL+F en zoek naar een gedeelte van de naam van de praktijk. Is er een afkorting gebruikt, zoals HOED of GZC? Vaak is de praktijk na goed zoekwerk toch te vinden.

Wat kan ik doen als ik mijn praktijk niet kan vinden in de ALB-lijst?

Controleer of uw praktijk op de Autorisatielijst BSN (ALB-lijst) staat, die u vindt in het BSN Stelselbeheer – Autorisatielijst BSN. Gebruik CTRL+F en zoek naar een gedeelte van de naam van de praktijk. Is er een afkorting gebruikt, zoals HOED of GZC? Vaak is de praktijk na goed zoekwerk toch te vinden.

Staat uw praktijk niet op de ALB-lijst? Dan moet u geregistreerd staan in het UZI-register. U kunt dan uw 8-cijferige UZI abonneenummer gebruiken in de OIN invulhulp.

image-20241115-085716.png

Staat uw praktijk niet op de ALB-lijst? Dan moet u geregistreerd staan in het UZI-register. U kunt dan uw 8-cijferige UZI abonneenummer gebruiken in de OIN invulhulp.

De invulhulp accepteert alleen uw UZI-abonneenummer, niet uw UZI-pasnummer of andere UZI-nummers.

Tip! U kunt uw UZI-abonneenummer vinden via www.zorgcsp.nl/zoeken. Gebruikt u Promedico-ASP? Dan kunt u het abonneenummer ook in uw HIS vinden.

Bent u nog niet geregistreerd in het UZI-register? Ga dan naar www.uziregister.nl om dit eerst te regelen.

Heeft u hulp nodig met het invullen van uw gegevens? Neem dan contact met ons op via verkoop@uwzorgonline.nl.

JavaScript errors detected

Please note, these errors can depend on your browser setup.

If this problem persists, please contact our support.