Skip to main content

Checklist 'Inrichting patiëntenomgeving' voor apotheken

Vanuit de beheeromgeving richt u in een aantal stappen eenvoudig uw patiëntenomgeving en alle bijbehorende online diensten in. Log in op https://beheer.uwzorgonline.nl/ en volg de stappen uit deze checklist.

1) Controleer de gegevens die Uw Zorg Online voor u heeft ingesteld

  • Controleer het email-notificatie adres waarop u standaard de notificaties ontvangt van uw services:

    • Ga naar: ‘patiëntenomgeving - portaalgegevens’ en ‘email-adres notificaties portaal’

    • Wilt u per service notificaties aan- of uitzetten? Of wilt u een afwijkend e-mail adres voor een bepaalde service gebruiken? Ga dan naar stap 7.

  • Controleer de URL van de website waarnaar de patiëntenomgeving doorlinkt via ‘patiëntenomgeving - portaalgegevens’ onder ‘URL eigen website’

  • Zoek via ‘gebruikers’ de Testpatiënt T. Pharmeon en koppel deze aan de testpatiënt in uw AIS via de ‘koppelinstructie’

2) Personaliseer vormgeving en fotografie van uw patiëntenomgeving

  • Ga naar: ‘patiëntenomgeving – vormgeving’.

  • Tip: kies een basiskleur voor uw portaal die past bij uw huisstijl. Zorg dat deze kleur niet te licht is in verband met de leesbaarheid. Voeg ook uw logo en eventueel een foto van uw apotheek toe.

3) Personaliseer uw privacyverklaring met gegevens over KvK, BTW, FG en BIG geregistreerde zorgverleners

  • Ga naar: klantgegevens

  • Tip: gegevens zoals mobiel nummer of e-mailadres van de FG zijn niet verplicht.

4) Spreek een procedure af voor de identiteitscontrole van nieuwe gebruikers en vermeld deze op de patiëntenomgeving

  • Ga naar: ‘patiëntenomgeving - in de praktijk - beveiliging’

  • Tip: selecteer een van de default teksten en pas deze waar nodig aan

5) Stel een extra beheeraccount in

  • Ga naar: beheerders

  • Tip: Maak een extra beheeraccount aan die voor het hele team toegankelijk is. Dit is vooral handig wanneer gebruik wordt gemaakt van berichten. Berichten worden afgeleverd aan de ‘zorgverlener’ die de patiënt kiest. Met dit extra beheeraccount kan iedereen in het apotheekteam berichten zien en beantwoorden.

6) Bekijk default teksten voor uw startpagina, herhaalrecepten en berichten

  • Ga naar: ‘patiëntenomgeving-services’ en ‘patiëntenomgeving-startpagina’

  • Op het tabblad ‘Teksten’ kunt u per dienst de teksten aanpassen.

7) Loop de default e-mail notificaties na voor uw diensten

  • Ga naar: ‘patiëntenomgeving - herhaalreceptservice' en stel via de tab ‘werkwijze’ notificaties in.

  • Ga naar: ‘patiëntenomgeving – in de praktijk – mutaties’ om aan te geven welke berichten u in uw berichten box wilt ontvangen.

  • Tip: mutaties door patiënten van hun contactgegevens (persoons-, adres-, en contactgegevens) worden niet rechtstreeks in het AIS afgeleverd, maar kunt u standaard in de berichten box in uw beheeromgeving binnen laten komen. Geef hier ook aan of u e-mail notificaties wilt ontvangen.

8) Stel de herhaallogistiek voor recepten in

  • Ga naar: ‘patiëntenomgeving - services - Herhaalreceptservice

  • Op het tabblad ‘Werkwijze’ stel u onder andere in of u met iteraties en/ of tegoeden werkt, hoe u notificaties wilt ontvangen en of medicijnen bezorgd kunnen worden.

  • Op het tabblad ‘Bestelopties’ geeft u onder andere aan of patiënten bestelaantallen mogen aanpassen en of er opmerkingen met de aanvraag meegestuurd kunnen worden.

9) Voeg de huisartsen waarmee u werkt toe

  • Ga naar: ‘patiëntenomgeving – Huisartsen

  • Voeg de huisartsen waar u mee samenwerkt toe en geef waar receptaanvragen naartoe gestuurd moeten worden.
    Let op: Dit is alleen van toepassing als u bij de herhaallogistiek heeft ingesteld dat recepten naar de huisarts gestuurd moeten worden.

10) Activeer het sturen van (foto)bijlagen voor berichten

  • Ga naar: ‘patiëntenomgeving - services - berichtservice - tab instellingen’

  • Op het tabblad ‘Instellingen’ geeft u aan of patiënten bijlagen met hun bericht mee kunnen sturen.

11) Statistiek rapportage instellen voor uw apotheek

  • Ga naar: 'statistieken - instellingen'

  • Tip: geef hier aan of u rapportages wilt ontvangen en op welk e-mail adres. U ontvangt maandelijks een link naar de rapportage van het gebruik van uw online diensten, waarmee u de voortgang van de implementatie kunt monitoren.

12) Activeren extra diensten

Via Uw Zorg online kunt u extra diensten aanschaffen en laten activeren. Neem hiervoor contact op met de helpdesk via https://uwzorgonline.nl/helpdesk.

Ook beschikbaar via Uw Zorg online:

  • Kijksluiter: Kijksluiter is een platform met ruim 8.000 animatievideo’s waarin de belangrijkste informatie uit de bijsluiter van een geneesmiddel in meerdere talen wordt uitgelegd. Elke Kijksluiter wordt automatisch getoond bij het betreffende geneesmiddel in de receptmodule. Voor meer informatie: https://www.kijksluiter.nl/.




JavaScript errors detected

Please note, these errors can depend on your browser setup.

If this problem persists, please contact our support.